onsdag 12. september 2007

Open access og institusjonelle arkiv


Gjennom en telefonsamtale med en bibliotekar fra en annen høgskole i Norge, fikk jeg ideen til denne bloggen. Vi snakket om problemstillinger knyttet til Open access (OA) og spesielt Brage (vårt verktøy for et institusjonelt arkiv).

Her vil jeg legge ut noen aktuelle problemstillinger og mine tanker omkring disse. Mitt håp er at andre bibliotekarer som har de samme problemene kan diskutere dem her. Legg inn kommentarer og kom med egne ideer.

Velkommen til bloggen om Open access publisering og institusjonelle arkiv!

3 kommentarer:

Klaus J. sa...

Fint at du satte opp en slik blogg, Karen Marie! Jeg har positive erfaringer med en tilsvarende blogg for EndNote, og det å skrive og utveksle erfaringer om problemer og utfordringer på tvers av institusjoner er både artig, nyttig og viktig.

Miromurr sa...

Veldig bra initiativ. På open access området trengs det mye informasjon og oppklaring. Lykke til og stå på!

Thomas

Karen Marie Øvern sa...

Takk for det! Ja, open access er et bra prinsipp, men det er mange problemstillinger knyttet til det og viktig at så mange som mulig kommer på banen, synes jeg. Så.. følg med i bloggen. Skal oppdatere så ofte jeg kan.